Lapin yliopiston ylioppilaskunta ja opiskelijajärjestöt ovat huolissaan etäopintojen lisääntymisestä, sekä sen aiheuttamista vaikutuksista opiskelijoihin ja yliopistoon. Opiskelijajärjestöjen mielestä kaikki alemman korkeakoulututkinnon opetus tulisi toteuttaa lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Koronapandemian jälkeisessä ajassa läsnäolo-opetuksen määrä ei ole palautunut normaalille tasolle, kun opetusta on siirretty etänä toteutettaviksi. Läsnäolo-opetuksen vähentymisellä on useita haitallisia vaikutuksia niin opiskelijan kuin koko yliopistoyhteisön näkökulmasta.
Etäopetus johtaa sosiaalisten kontaktien vähenemiseen ja siten opiskelijoiden eristäytymiseen, jolla on monia kielteisiä vaikutuksia opiskelijoiden hyvinvointiin. Eristäytynyt opiskelija ei verkostoidu eikä saa arkeensa vertaistukea muilta opiskelijoilta. Eristäytyminen saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa yksinäisyyteen ja syrjäytymiseen, minkä lisäksi se altistaa myös muille mielenterveysongelmille.
Yliopiston ei tule olla pelkästään oppilaitos, josta saa tutkinnon, vaan eräänlainen sosiaalinen foorumi, jossa erilaiset näkemykset kohtaavat ja verkostot rakentuvat. Oppiminen ei rajoitu pelkästään luentosaleihin ja kirjastoon, vaan sitä tapahtuu kaikenlaisissa kohtaamisissa kuten yhteisillä lounailla. Erityisesti asiantuntijuuteen tähtäävillä aloilla opintojen vuorovaikutuksellisuus on keskeinen osa oppimista ja asiantuntijaksi kasvamista.
Koti ei tarjoa opiskelupaikkana riittäviä välineitä etätyöskentelyyn, jotta opiskelu onnistuisi ilman häiriötekijöitä. Kampusympäristöllä ja siellä syntyvillä kohtaamisilla on opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia tukeva merkitys. Jaetut kokemukset luovat luottamusta omaan tekemiseen ja luovat yhteenkuuluvuutta opiskelijayhteisössä. On ehdottoman tärkeää, että opiskelijat tutustuvat oman alansa sisällä toisiinsa, jotta vertaistukea on saatavilla.
Läsnäolo-opintojen puuttumisella on vakavia vaikutuksia yliopistoyhteisön näkökulmasta. Etäopintojen lisääntymisen myötä Rovaniemeltä muutetaan aiempaa nopeammin pois, kun läsnäolo-opintoja ei ole tarjolla. Opiskelijakato taas johtaa kampuksen autioitumiseen ja opiskelijoiden järjestötoiminnan kuihtumiseen, jotka ovat yliopiston olemassaolon sekä opiskelijakulttuurin perusedellytyksiä.
Lähiopetuksessa opetuksen laatu on usein myös parempaa, sillä se mahdollistaa välittömän vuorovaikutuksen opettajien ja opiskelijoiden välillä. Kysymysten kysymiseen on matalampi kynnys ja luennoista on helpompi tehdä vuorovaikutuksellisia. Aktiivinen vuorovaikutus edistää puolestaan syvempää oppimista ja ymmärrystä opetettavista aiheista. Lisäksi opettajien on helpompi huomioida opiskelijoiden yksilölliset tarpeet lähiopetuksessa.
Vaadimme yhdessä, että lähiopetuksen tulisi yliopisto-opetuksessa olla lähtökohta alemman korkeakoulututkinnon osalta. Vetoamme yliopistoon, että lähiopetuksen merkitys ymmärretään, ja että yliopistossa aloitetaan toimenpiteet läsnäolo-opetuksen lisäämiseksi. Läsnäolo-opetuksen lisääminen ei kuitenkaan saa tapahtua rajoittamalla liikaa opintojen joustavuutta. Esimerkiksi läsnäolopakollisten opintojen voimallinen lisääminen kääntyy itseään vastaan, kun opinnot venyvät.
Läsnäolo-opetuksen lisääminen on myös yliopiston etu, sillä se tukee yliopiston yhteisöllisyyttä, opiskelijoiden mielenterveyttä sekä parantaa kuvaa yliopistosta laadukkaan opetuksen tarjoajana.
Lisätietoja:
Roope Rantala
Hallituksen puheenjohtaja
Lapin yliopiston ylioppilaskunta
+358(0)45 137 9026
Krista Ulkuniemi
Edunvalvonta-asiantuntija
Lapin yliopiston ylioppilaskunta
+358(0)45 138 4190
Kannanoton allekirjoittaneet Lapin yliopiston ainejärjestöt:
Artikla ry – Oikeustieteiden opiskelijat
Jalot Villit ry – Matkailututkimuksen opiskelijat
Kosmos Buran ry – Politiikantutkimuksen ja sosiologian opiskelijat
Lapikas ry – Luokanopettajiksi opiskelevat,
Lastu ry – Kasvatustieteiden, aikuiskasvatuksen ja mediakasvatuksen opiskelijat
Lyhty ry – Sosiaalityön opiskelijat
Remburssi ry – Hallintotieteen, johtamisen ja johtamisen psykologian opiskelijat
TAO ry – Taideaineiden opiskelijat
Diverssi ry – Erityispedagogiikan opiskelijat ja eritysopettajaopiskelijat