
LYY tuotti 12.5.-27.5.21 aikana opiskelijoille korona-aikaa koskevan kyselyn, jossa opiskelijoilta kysyttiin kokemuksia opetuksesta, jaksamista sekä mietteitä tulevaisuuden korkeakouluopetuksesta. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 266 kappaletta.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat toivovat parannusta tiedottamisen, selkeyden ja suunnitelmallisuuden saralla. Tiedot poikkeavista opetusjärjestelyistä tulevat liian pikaisella aikataululla. Myös kurssivaatimusten tulisi olla selkeämpiä. Kehitysideana toivottiin mm. jokaisen kurssin Moodle-kansioon checklistiä, josta voisi tarkistaa onko tehnyt kaiken vaadittavan. Kysymykseen korona-ajan opetusjärjestelyjen toimivuudesta opiskelijat antoivat arvosanan 3,47, kun arviointiasteikko oli 1–5.
Vuorovaikutuksen puute keräsi paljon palautetta. Etäluennoilla kommunikointi ei aina toimi opiskelijoiden kesken, eivätkä etäluennot kotona korvaa Lovisassa käytyjä luentotaukokeskusteluja tai opiskelukavereiden kanssa asioiden pallottelua. Myös esiintymisjännitys on kyselyn perusteella suurempaa kameran edessä.
”Saimme kyselystä vahvistuksen signaalin siitä, että vuorovaikutuksen puute on se, mikä erityisesti etäopetukseen siirtyessä on alkanut kuormittaa opiskelijoita. Esiintymisjännityksestä kameran edessä olemme jo keskustelleet Lapin yliopiston kielikeskuksen kanssa ja kameran edessä olemiseen on mahdollisesti tulossa erillinen esiintymisjännityksen kurssi”, toteaa LYYn edunvalvonta-asiantuntija Antti Eteläaho.
Etäopetuksen joustavuus keräsi kiitosta. Luentotallenteet mahdollistavat työssäkäymisen ja nopeamman suorittamisen. Etänä oleminen toisella paikkakunnalla asumisen, työt ja läheisten luona olemisen.
Jaksaminen on ollut haasteellista heille, joille etäopintoihin siirtyminen on tuottanut lisäkuormaa. Lisäksi he, jotka jaksavat huonommin, toivovat pikaista paluuta lähiopetukseen. Kysymykseen ”miten olet jaksanut korona-aikana” opiskelijat antoivat arvosanan 3,15, kun arviointiasteikko oli 1–5.
Jaksamiseen ovat auttaneet liikunta, kaverit, perhe ja läheiset. Tuki yliopistolta, tiedekunnilta ja ainejärjestöiltä on vaihdellut. Kyselystä kävi ilmi, että pelkät tsemppiviestit eivät riitä. Tukea toivottaisiin yhteisöllisyyteen ja vertaistukeen.
”Vastaukset vahvistivat käsitystämme siitä, että hyvinvointi opiskelijoidemme keskuudessa jakautuu tällä hetkellä todella epätasaisesti. Osa voi paremmin kuin koskaan ja samalla toisiin ei saada mitään yhteyttä. Yliopiston käytävillä moikkailevilla tutuilla ja samaan lounaspöytään istahtavilla kavereilla on valtava merkitys hyvinvoinnillemme. On todella tärkeää huolehtia siitä, että jokainen opiskelija – myös he, jotka ovat pandemian aikana etääntyneet yliopistoyhteisöstä – pääsevät yhteisöllisyydestä osaksi heti, kun kampukselle voidaan palata ja tapahtumat alkavat pyöriä. Myös opintopsykologi saadaan korkeakoulukonserniin äärimmäisen tärkeään aikaan”, pohtii LYYn hallituksen sosiaalipolitiikasta vastaava jäsen Hanna Palosuo.
Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 53 % toivoi opintojen jatkuvan etäpainotteisesti ja 47 % toivoi lähipainotteisesti. Vastausvaihtona ei ollut hybridivaihtoehtoa. Etäpainotteisesti vastanneissa kuitenkin oli useita opiskelijoita, jotka toivovat avoimessa vastauksessa myös kampusluentoja, eli niin sanottua hybridimallia.
Avoimien vastauksien perusteella etäpainotteisuutta näyttävät kannattavan erityisesti he, jotka ovat muuttaneet pois paikkakunnalta, eivätkä halua enää takaisin tai joilla on parisuhde tai työ muulla paikkakunnalla, jonka vuoksi muuttaminen olisi hankalaa tai ei-toivottavaa kerta epäopetuskin sujuu.

Hanna Palosuo
Hallituksen jäsen
sosiaalipolitiikka-, kansainvälisyys- ja tuutorointivastaava
hanna.palosuo@lyy.fi