Mielenterveysviikko viikko 47

19.11.2018

 

Opiskelijoiden jaksaminen ja mielenterveys  

 

Eletään aikaa, jolloin mielenterveys on kaikkien kielellä ja kaikkien mielessä. Mielenterveyspalveluiden kysyntä on kasvussa ja opiskelijoiden stressitaso on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin. 

Etenkin tänä vuonna kun on itse toiminut aktiivisesti työhallituksessa sekä pyrkinyt suorittamaan opintoja ajallaan ja sen lisäksi halunnut tehdä asioita mistä tykkää, harrastaa tanssia ja nähdä kavereita. Välillä on ollut tosi vaikea myöntää kuinka väsynyt oikeasti on. Eikä sitä kehtaa oikein sanoakaan ääneen. Aina on ihmisiä, jotka tekee paljon enemmän kuin sinä.  

Ihmisillä on eri jaksamistasoja, eikä todellakaan pitäisi miettiä sitä mitä muut ajattelevat. Mielenterveysasioissa on tärkeää, että niihin tartutaan ajoissa. On hyvä kuunnella ystäviä, kun he käskevät sinun hidastaa ja on myös hyvä muistaa olla jollekin se ystävä. 

Hyvä ravinto, unirytmi ja liikunta ennaltaehkäisevät mielenterveysongelmia. Täytyy siitä huolimatta muistaa, että kuka tahansa voi sairastua. Jopa lapset. Ja hyvin nukkuvat. 

Vuoden pimeimpänä aikana me tuomme sinulle mielenterveyskampanjan viikolle 47, joka on myös mtkl:n virallinen mielenterveysviikko. Mielenterveysviikolla käsittelemme nuorten ja opiskelijoiden mielenterveyteen liittyviä asioita.  

 

Viikon ohjelma: 

Maanantai 19.11. 

Mitä ovat mielenterveysongelmat? 

Mielenterveysongelmia on monia. Ahdistuneisuushäiriöt, mielialahäiriöt, masennus, persoonallisuushäiriöt, syömishäiriöt ja skitsofrenia ovat esimerkkejä mielenterveyssairauksista.  

Tänä päivänä ylioppilaskunnan Instagramissa @lyygram, kertoo omista mielenterveydellisistä vaikeuksistaan johtamisen psykologian opiskelija Risto Ukkonen. 

 

Tiistai 20.11. 

Miten niiden kanssa eletään? 

Mielen sairauksia voidaan hoitaa, ja niistä voi parantua. Toisaalta on myös sairauksia, jotka eivät koskaan parane kokonaan, mutta oireita voidaan yhä paremmin lievittää. Näin voi sairaudesta huolimatta elää. 

Maiju Saikkonen kertoo @lyygram :issa siitä, miten hän on oppinut elämään mielenterveysongelmien kanssa.  

 

Keskiviikko 21.11. 

Kaamos kumoon -tapahtumapäivä 

Ohjelma: 

 

Torstai 22.11. 

Mistä tukea? Miten ystävät ovat apuna? 

Ystävien tuki ja turva on tärkeää tilanteissa, joissa tuntuu että on aivan yksin. 

Instagramissa ammattiurheilija Sini Pyy kertoo siitä, miten urheilu ja liikunta tuo hänelle hyvää mieltä ja jaksamista! 

 

Perjantai 23.11. 

Mistä voit saada apua? 

Instagramissa, YTHS psykologi Teemu Paldanius ja Balanssin Kim Kreuss kertovat mistä Rovaniemellä voi saada apua. 

 

Kirjoittaja, 

Jenny Laakkonen  

Lapin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen varapuheenjohtaja 

Viestintä, kulttuuri- ja liikuntavastaava 

jenny.laakkonen(at)lyy.fi 

 

Lisätietoa ja apua: 

Maksuton vertaistukipuhelin 

0800 177599